Αν αναρωτιέστε για τα superfoods, fitness, γραμμή σώματος, χορτοφαγική δίαιτα, δίαιτες ανά ομάδα αίματος,  διαχείριση υπέρβαρων παιδιών, συμπληρώματα διατροφής κ.α., διαβάστε παρακάτω τη συνέντευξη που έδωσα πρόσφατα στο e-portal fEATness.gr

 

Συνέντευξη με το Γιώργο Μίλεση

fEATness: Μεγαλώσαμε με την πεποίθηση ότι «καλλίγραμμος γεννιέσαι». Πιστεύετε ότι ισχύει ή μπορούμε να το αλλάξουμε?

Γ. Μίλεσης MSc: Αν το γεννιέσαι αφορά την γονιδιακή προδιάθεση, τότε ναι κάποιοι γεννιούνται καλλίγραμμοι. Στην πράξη, όλοι από τη γέννησή μας, έχουμε μια πολύ συγκεκριμένη για τον καθένα μας τάση να αυξάνουμε το βάρος μας μεγαλώνοντας. Άλλος περισσότερο, άλλος λιγότερο. Αντίστοιχα, αυτός που χαρακτηρίζεται από πιο έντονη τάση αύξησης βάρους, πρέπει να μάθει να κάνει περισσότερες δεξιότητες για να διαχειριστεί το βάρος του, σε βάθος χρόνου.

fEATness: Τι γνώμη έχετε για τα superfoods; Βοηθάνε εκτός των άλλων και κάποια από αυτά στην προσπάθεια απώλειας βάρους;

Γ. Μίλεσης MSc: Σίγουρα, τα τρόφιμα που είναι πιο πυκνά σε θρεπτικά συστατικά (σ.σ.  superfoods) ευνοούν περισσότερο την υγεία μας, καθώς κάνουν πιο εύκολο το να καλύψουμε τις ανάγκες μας σε «θρεπτικά υλικά». Πόσο μάλιστα στις μέρες μας, που πραγματικά για τους περισσότερους ανθρώπους, φαίνεται πολύ δύσκολο να έχουμε μια κατ’ ελάχιστον ισορροπημένη διατροφή.

Όσον αφορά τη διαδικασία απώλειας βάρους, δεν θα ξεχώριζα κάποια υπερτροφή, θεωρώντας ότι η απώλεια και η συγκράτηση του βάρους μακροπρόθεσμα είναι μια πολύ πιο σύνθετη διαδικασία, από κάποιο συστατικό που μπορεί να διαφοροποιεί το μεταβολικό ρυθμό κατά 1-3%.

Ίσως όμως, κατ’ εξαίρεση, θα έδινα  περισσότερη προσοχή σε πηγές ασβεστίου (γάλα,  γιαούρτι,  τυριά,  τόφου,  σπανάκι,  σαρδέλες με τα κόκαλα,  αμύγδαλα κ.α.) και βιταμίνης D (σολομός, τόνος, σαρδέλες, κρόκοι αυγών, συκώτι, μανιτάρια κ.α.) που συμμετέχουν στο μεταβολισμό του λίπους στο σώμα μας , μεταξύ άλλων.

fEATness: Μπορεί  να ακολουθήσει  κάποιος ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή με χαμηλό κόστος;

Γ. Μίλεσης MSc: Ναι, με 3 προϋποθέσεις:  ότι τρώμε το μαγειρεμένο φαγητό του σπιτιού και δεύτερη μέρα, δεν τρώμε από delivery ή σε ταβέρνα κάθε τρεις και λίγο και φροντίζουμε να επισκεπτόμαστε τη λαϊκή αγορά για τα φρούτα-λαχανικά-αυγά κ.α.

fEATness: Διατροφή για απώλεια περιττών κιλών με προϊόντα vegan, μπορεί να γίνει;

Γ. Μίλεσης MSc: Βεβαίως μπορεί να γίνει, αρκεί να εκπαιδευτεί σωστά ο ενδιαφερόμενος ώστε με τους κατάλληλους συνδυασμούς τροφών να έχει μια ισορροπημένη διατροφική προσέγγιση. Η χορτοφαγική διατροφή, ειδικά αν απουσιάζουν ψάρι-αυγό και γαλακτοκομικά, έχει σημαντικές ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά, που αντιμετωπίζουμε με τους ενδεδειγμένους συνδυασμούς τροφών και τη σύσταση διατροφικών συμπληρωμάτων.

fEATness: Εννοείται ότι διατροφή και άσκηση συμβαδίζουν στον αγώνα για την απώλεια και ελέγχου του βάρους, αλλά μπορεί να είναι το ένα ή το άλλο σε μεγαλύτερο ποσοστό;

Γιώργος Μίλεσης MSc: Ανά περίπτωση, η άσκηση ή το φαγητό μπορεί να κατέχουν διαφορετικό ποσοστό «σημαντικότητας». Ακόμα και κατά τη διάρκεια της πορείας απώλειας βάρους, η σημασία της άσκησης στη διαδικασία μεταβάλλεται.

Ειδικά στα τελευταία στάδια μιας μεγάλης πορείας , φαίνεται ότι η άσκηση έχει σημαντικότερό ρόλο απ’ αυτόν που είχε αρχικά. Πράγμα απόλυτα λογικό, αφού όσο προχωράμε στη διαδικασία, ο θεραπευόμενος πρέπει να αυξήσει τη συμμετοχή του και τις αποκτηθείσες δεξιότητες.

Αφετέρου, αν μιλάμε για αθλούμενους ή αθλητές, η διατροφή έρχεται να εξυπηρετήσει/ «ταΐσει» την άσκηση ώστε η  προπόνηση να είναι πιο αποδοτική.

fEATness: Μπορούμε με τη σωστή και υγιεινή διατροφή να επιβραδύνουμε τη διαδικασία γήρανσης;

Γ. Μίλεσης MSc: Όσο πιο γεμάτη είναι η διατροφή μας σε θρεπτικά υλικά, τόσο καλύτερα διεκπεραιώνονται οι μεταβολικές διεργασίες του σώματός μας.

Και αν πολλά προτεινόμενα συστατικά (π.χ. αντιοξειδωτικά, κολλαγόνο, ρετινόλη κ.α.) έχουν στην πράξη φτωχά αποτελέσματα, η επιστημονική αναζήτηση του μυστικού της νιότης, φαίνεται να περνά από το σύστημα διαχείρισης και παραγωγής ενέργειας στο σώμα μας.

Συγκεκριμένα, αυτό που δοκιμάζεται τώρα είναι το ΝΜΝ (νικοτιναμιδο-μονονουκλεοτίδιο), που μπορεί να μην διατίθεται σε εμπορικό συμπλήρωμα, αλλά μπορούμε να το προσλάβουμε φυσικά, από τρόφιμα (μπρόκολο, λάχανο, αγγούρι, edamame και  αβοκάντο).

fEATness: Γίνεται λόγος τα τελευταία έτη για τη διατροφή για απώλεια βάρους, βάσει της ομάδας αίματος. Είναι ασφαλής για τον οργανισμό μας;

Γ. Μίλεσης MSc: Σύμφωνα με πολύ πρόσφατη έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, η θεωρία πίσω από τη δίαιτα βάσει της ομάδας αίματος δεν ευσταθεί. Συγκεκριμένα, μεταξύ των 1.455 εθελοντών που έδωσαν δείγμα αίματος για απομόνωση DNA, δεν βρέθηκε καμιά συσχέτιση καρδιομεταβολικών παραγόντων κινδύνου (π.χ. ινσουλίνη, χοληστερόλη, τριγλυκερίδια) με την εκάστοτε ομάδα αίματος. Όπως αναφέρει ο Dr Ahmed El-Sohemy, εκ των ερευνητών, η όποια απώλεια βάρους δεν έχει σχέση με την ομάδα αίματος αλλά με την ικανότητα προσαρμογής του καθενός στο εκάστοτε διατροφικό σχέδιο.

Τα αποτελέσματά τους, μάλιστα επιβεβαιώνονται από περυσινή βιβλιογραφική ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο American Journal of Clinical Nutrition.

 

fEATness: Συμπληρώματα διατροφής: Tι γνώμη έχετε;

Γ. Μίλεσης MSc: Μπορεί να αποδειχθούν εξαιρετικά χρήσιμα, με την προϋπόθεση ότι έχει διαγνωσθεί έλλειψη συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών. Δεν είναι… καραμέλες και η λήψη τους δεν πρέπει να ξεπερνά τους 3 συνεχόμενους μήνες , για ηπατοπροστατευτικούς λόγους.

Σε κάθε περίπτωση, καθοδηγούμαστε από ειδικό και δεν ψωνίζουμε από μόνοι μας στο φαρμακείο, ειδικά τα φυτικά σκευάσματα/βότανα που έχουν και τις περισσότερες παρενέργειες.

fEATness: Τι θα συμβουλεύατε τους γονείς σχετικά με τη διατροφή και την άσκηση των παιδιών; Πότε θα πρέπει να αρχίσουν να ανησυχούν έτσι ώστε να επισκεφθούν διατροφολόγο εγκαίρως;

Γ. Μίλεσης MSc: Η οποιασδήποτε μορφή άσκηση κρίνεται απαραίτητη από πολύ μικρή ηλικία (6-7 ετών), καθώς μειώνει συν τοις άλλοις το χρόνο μπροστά σε οθόνες. Η πρώτη επαφή με ένα καταρτισμένο διαιτολόγο πρέπει να γίνει αν το παιδί έχει μεγαλύτερο βάρος από το 75% όσων ορίζουν για την ηλικία του οι καμπύλες ανάπτυξης.

Σημαντικού βαθμού παρέμβαση γίνεται μετά την ηλικία των 7 ετών ενώ νωρίτερα η προσέγγιση είναι πιο έμμεση, με μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη του παιδιού.