Όπως είδαμε σε προηγούμενο άρθρο, το πότε θα πρέπει να καταναλώσουμε φρούτο δεν έχει… ώρα. Ισχύει όμως το ίδιο και για έναν ασθενή με σακχαρώδη διαβήτη;

Πέραν των απαραίτητων βιταμινών που έχουν, κάνει διαβητικός να τρώει φρούτα; Δεν ανεβάζουν πολύ σάκχαρο του αίματος που, με νύχια και δόντια, προσπαθεί να συγκρατήσει; Κι αν όντως πρέπει να καταναλώσει φρούτα, πως πρέπει να γίνει αυτό;

Αν είναι επιδόρπιο, θα δυσκολέψει τη χώνεψη;

Υπάρχει η θεωρία ότι, από τη στιγμή που τα άτομα με διαβήτη έχουν συχνά πεπτικά προβλήματα, η κατανάλωση φρούτου εκτός γευμάτων θα βελτιώσει την πέψη.

Ωστόσο, δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα που να αποδεικνύουν κάτι τέτοιο. Αντίθετα, η φρουκτόζη του φρούτου θα μπει πιο γρήγορα στην κυκλοφορία του αίματος, κάτι ακριβώς που θα πρέπει να αποφύγει ο διαβητικός ασθενής. Αντί λοιπόν να καταναλώσει το φρούτο ξεχωριστά από το γεύμα, είναι προτιμότερο να εντάξει ως επιδόρπιο ή ως snack μαζί κάποιο τρόφιμο πλούσιο σε πρωτεΐνη (π.χ. τυρί, ξηροί καρποί, γιαούρτι κ.α.), φυτικές ίνες ή λίπος.

Κυρίως επειδή η πρωτεΐνη, οι φυτικές ίνες ή το λίπος επιβραδύνουν την προώθηση του φαγητού από το στομάχι προς το έντερο (1). Οπότε απελευθερώνεται πιο αργά γλυκόζη στην κυκλοφορία του αίματος, ώστε να ανέρχεται λιγότερο το σάκχαρο.

Έρευνες υποδεικνύουν ότι 7,5 gr διαλυτών ινών – που απαντώνται στα φρούτα – μπορούν να περιορίσουν την αύξηση του σακχάρου μετά από ένα γεύμα κατά 25% (2).

Κι αν δεν χωνεύω καλά;

Ωστόσο, είναι πραγματικότητα ότι κάποιοι ασθενείς εκδηλώνουν πεπτικά προβλήματα, με πιο κοινή μια κατάσταση που ονομάζεται γαστροπάρεση. Συμβαίνει όταν το στομάχι αδειάζει με πιο αργό ρυθμό από το φυσιολογικό ή και καθόλου. Παρότι η διατροφική παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει, η κατανάλωση φρούτου με άδειο στομάχι δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτές.

Διαφέρει ο διαβήτης κύησης;

Τέλος, στην  περίπτωση του διαβήτη κύησης, ξέρουμε πως οι ορμόνες της εγκυμοσύνης προκαλούν δυσανοχή στους υδατάνθρακες.  Όπως λοιπόν και με το διαβήτη τύπου 2, το φρούτο θα πρέπει να καταναλώνεται στα πλαίσια του γεύματος, ώστε να ελέγχεται η επαγόμενη αύξηση του σακχάρου στο αίμα. Αν πάλι ο έλεγχος του σακχάρου είναι δύσκολος, ίσως θα ήταν καλό να αποφύγουμε την κατανάλωση φρούτου το πρωί, όταν οι ορμόνες της κύησης έχουν τη μεγαλύτερη τιμή της ημέρας και κατά συνέπεια η δυσανοχή στη γλυκόζη είναι πολύ πιο έντονη (3).

Για καλύτερη διαχείριση

Με λίγα λόγια, το φρούτο πρέπει να «κρύβεται» μέσα σε φαγητό, ώστε να αποφεύγεται η απότομη αύξηση του σακχάρου στο αίμα. Και όχι μόνο, φαίνεται ότι οι φυτικές ίνες του φρούτου στο πλαίσιο του γεύματος, ευνοούν την ομαλότερη προώθηση του στομαχικού περιεχομένου προς το έντερο, διευκολύνοντας την ομαλή διαχείριση της μεταγευματικής υπεργλυκαιμίας.


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge  ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References

  1. Moghaddam E, Vogt JA, and TMS Wolever. The Effects of Fat and Protein on Glycemic Responses in Nondiabetic Humans Vary with Waist Circumference, Fasting Plasma Insulin, and Dietary Fiber Intake. J. Nutr. October 2006; 136 (10): 2506-11
  2. Yu K, Ke MY, Li WH, Zhang SQ, Fang XC. The impact of soluble dietary fibre on gastric emptying, postprandial blood glucose and insulin in patients with type 2 diabetes. Asia Pac J Clin Nutr. 2014; 23(2):210-8.
  3. Fagen C, King JD, Erick M. Nutrition management in women with gestational diabetes mellitus: a review by ADA’s Diabetes Care and Education Dietetic Practice Group. J Am Diet Assoc. 1995 Apr; 95(4):460-7.