6 δραστικά μέτρα για την απώλεια βάρους, που δεν έχουν αποτέλεσμα!

Όλοι θέλουν να χάσουν βάρος, γρήγορα και άμεσα. Γι’ αυτό άλλωστε κυκλοφορούν πολλές μέθοδοι που υπόσχονται γρήγορα αποτελέσματα, με πολύ δελεαστικό τρόπο. Δυστυχώς όμως, οι περισσότερες από αυτές είναι υπερβολικά στερητικές αλλά και αναποτελεσματικές σε βάθος χρόνου (1). Κάποιες είναι έως και επικίνδυνες!

Άσε λοιπόν τα πειράματα (για το καλό σου) και διάβασε παρακάτω 6 τέτοιες πρακτικές, που στην ουσία «δεν δουλεύουν».

  1. Υγρές δίαιτες. Αν και… κυκλοφορούν δεκαετίες τώρα, είναι τρομερά στερητικές και οδηγούν σε εξάντληση (π.χ. Cambridge diet, Protein-sparing modified fast, Optimist and Medifast). Περιλαμβάνουν την αντικατάσταση ενός ή όλων των ημερήσιων γευμάτων με κάποιο συμπλήρωμα ή shake, ενώ κατά μέσο όρο παρέχουν 400-800 θερμίδες την ημέρα, για 12-26 εβδομάδες (2,3). Μιλάμε για πολύ… πόνο! Άσε που η μείωση της ένδειξης της ζυγαριάς είναι πολύ προσωρινή (4) και οδηγεί σε υπερφαγικά συμπτώματα, πολύ συχνά (5).
  2. Αναστολείς απορρόφησης υδατανθράκων (carb-blockers or starch-blockers). Περιέχουν εκχύλισμα από φασόλια που εμποδίζει την α-αμυλάση, το ένζυμο δηλαδή που διασπά τους σύνθετους υδατάνθρακες (π.χ. δημητριακά, πατάτα, ρύζι) σε γλυκόζη κατά την πέψη (6). Ωστόσο, τα χάπια αυτά δεν μπορούν να σταματήσουν τη δράση της α-αμυλάσης, απλά την καθυστερούν, οπότε περιορίζεται η απορρόφηση των υδατανθράκων κατά 7% περίπου (7). Γι’ αυτό προσφέρουν μια μικρή βοήθεια μόνο σε όσους έχουν τρομερά μεγάλη πρόσληψη αμύλου (8,9). Παράλληλα, προκαλούν πεπτικά προβλήματα, όπως π.χ. αέρια, διάρροια και φούσκωμα.
  3. Αποτοξινώσεις. Είτε πίνεις μόνο νερό, ή τρως μόνο φρούτα και λαχανικά, ή πίνεις υγρά «μαγικά» ροφήματα ή παίρνεις καθαρτικά/ κλύσματα/ βότανα για να καθαρίσει το έντερο, η ζυγαριά θα «κατέβει» επειδή εξαντλείς τα αποθέματα γλυκογόνου – άρα χάνεις υγρά – και μυϊκής μάζας (10,11). Σε καμιά περίπτωση δεν χάνεις λίπος και δεν γίνεται να κρατήσεις την απώλεια βάρους. Έρευνα μάλιστα υποδεικνύει ότι αυτού του τύπου η πολύ φτωχή σε πρωτεΐνη δίαιτα αυξάνει την παραγωγή NPY στον εγκέφαλο, αυξάνοντας έτσι την πείνα και την αποθήκευση λίπους – ως μέσο επιβίωσης (12).
  4. Δίαιτες της μόδας (FAD or crash diets). Υπόσχονται πολλά, σε μικρό χρόνο, αλλά συνήθως ευθύνονται για τη… μανιακή σχέση που αναπτύσσουν (κυρίως) οι γυναίκες με το φαγητό. «Φτιάξε σούπες από λάχανο, βάλε grapefruit σε κάθε γεύμα, βάλε 5 μπουκιές απ’ ότι θες, αντικατέστησε 1-2 γεύμα της ημέρας με βρεφική τροφή» κ.α., είναι μερικά μόνο από τα παραδείγματα. Αναπόφευκτα, ακολουθώντας οποιαδήποτε τέτοια δίαιτα θα χάσεις μυϊκή μάζα, πολλά υγρά σώματος, θα αυξηθεί σημαντικά η πείνα και οι λιγούρες σου και αναπόφευκτα θα πάρεις (πολύ) βάρος πάλι (13,14). Μάλιστα, μια έρευνα υποστηρίζει ότι αυτές οι δίαιτες πολύ χαμηλών θερμίδων μπορεί να αυξήσουν την αντίσταση στην ινσουλίνη, αντί να τη μειώσουν (15).
  5. Λιποδιαλύτες. Ένας Θεός ξέρει τι έχουν μέσα όλα αυτά τα σκευάσματα που κυκλοφορούν και κατά πόσο κάνουν καλό. Κι αν η καφεΐνη (16) και το EGCG από το πράσινο τσάι (17) μπορεί να είναι αποτελεσματικά, τα DNP και ουσνικό οξύ είναι ηπατοτοξικά (18,19). Ακόμα κι αν μπορούσαν να σε βοηθήσουν, η απαραίτητη προϋπόθεση είναι να… λιώσεις στη γυμναστική και όχι στον καναπέ. Αν είσαι διατεθειμένος να το κάνεις, δεν κάνεις σωστά… «τη δουλειά» και να ζητήσεις καθοδήγηση από κάποιον ειδικό;
  6. Μονοφαγία. «Φάε όσο θες από ένα τρόφιμο για κάποιες μέρες». Κοινώς, που θα πάει θα το βαρεθείς και θα αρχίσεις να τρως πολύ λιγότερο, οπότε θα χάσεις βάρος. Και θα διαλέξεις να τρως: πρωτεΐνη (π.χ. αυγά) ή υδατάνθρακες (πατάτες, μπισκότα); Ό,τι κι αν διαλέξεις χαμένος θα βγεις, αφού δεν θα προσλαμβάνεις τις περισσότερες θρεπτικές ουσίες. Κι όταν βαρεθείς αυτό το παιχνιδάκι, θα ξεσπάσει πάλι… πόλεμος με το φαγητό (13,14).

Με λίγα λόγια, όσο δελεαστική κι ακούγεται μια μέθοδος που υπόσχεται… τον ουρανό με τ΄ άστρα, θα ήταν φρόνιμο να απέχεις. Όπως μάλλον κατάλαβες, το βάρος που θα χάσεις είναι απίστευτα πρόσκαιρο, δεν συνεπάγεται απώλεια λίπους αλλά υγρών και μυϊκής μάζας, πράγμα που σημαίνει ότι θα επιδεινώσει σημαντικά το σώμα και την υγεία σου.

Δυστυχώς, εύκολες λύσεις δεν υπάρχουν, πρέπει να προσπαθήσεις για να κερδίσεις/ αλλάξεις, όπως ακριβώς συμβαίνει με οποιοδήποτε άλλο τομέα της καθημερινότητάς σου.


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge  ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References

  1. Roberts DC. Quick weight loss: sorting fad from fact. Med J Aust. 2001 Dec 3-17;175(11-12):637-40.
  2. Wadden TA, Stunkard AJ, Brownell KD, and TB Van Itallie. The Cambridge Diet. More Mayhem? JAMA. 1983; 250(20):2833-4.
  3. Isner JM, et al. Sudden, Unexpected Death in Avid Dieters Using the Liquid-Protein-Modified-Fast Diet. Observations in 17 Patients and the Role of the Prolonged QT Interval. Circulation 1979; 60 (6): 1401-12.
  4. Chang J, Kashyap SR. The protein-sparing modified fast for obese patients with type 2 diabetes: what to expect. Cleve Clin J Med. 2014 Sep; 81(9):557-65.
  5. Wadden TA, Foster GD, Sarwer DB, Anderson DA, Gladis M, Sanderson RS, Letchak RV, Berkowitz RI, Phelan S. Dieting and the development of eating disorders in obese women: results of a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2004 Sep; 80(3):560-8.
  6. Mosca M, Boniglia C, Carratù B, Giammarioli S, Nera V, Sanzini E. Determination of alpha-amylase inhibitor activity of phaseolamin from kidney bean (Phaseolus vulgaris) in dietary supplements by HPAEC-PAD. Anal Chim Acta. 2008 Jun 9; 617(1-2):192-5.
  7. Brugge WR, Rosenfeld MS. Impairment of starch absorption by a potent amylase inhibitor. Am J Gastroenterol. 1987 Aug; 82(8):718-22.
  8. Preuss HG. Bean amylase inhibitor and other carbohydrate absorption blockers: effects on diabesity and general health. J Am Coll Nutr. 2009 Jun; 28(3):266-76.
  9. Udani J, Singh BB. Blocking carbohydrate absorption and weight loss: a clinical trial using a proprietary fractionated white bean extract. Altern Ther Health Med. 2007 Jul-Aug; 13(4):32-7.
  10. Wu G. Dietary protein intake and human health. Food Funct. 2016 Mar; 7(3):1251-65.
  11. Kim MJ, Hwang JH, Ko HJ, Na HB, Kim JH. Lemon detox diet reduced body fat, insulin resistance, and serum hs-CRP level without hematological changes in overweight Korean women. Nutr Res. 2015 May; 35(5):409-20.
  12. Zhang L, Lee IC, Enriquez RF, Lau J, Vähätalo LH, Baldock PA, Savontaus E, Herzog H. Stress- and diet-induced fat gain is controlled by NPY in catecholaminergic neurons. Mol Metab. 2014 May 14; 3(5):581-91.
  13. Jiménez Jaime T, Leiva Balich L, Barrera Acevedo G, de la Maza Cave MP, Hirsch Birn S, Henríquez Parada S, Rodríguez Silva J, Bunout Barnett D. Effect of calorie restriction on energy expenditure in overweight and obese adult women. Nutr Hosp. 2015 Jun 1; 31(6):2428-36.
  14. Müller MJ, e al. Metabolic adaptation to caloric restriction and subsequent refeeding: the Minnesota Starvation Experiment revisited. Am J Clin Nutr. 2015 Oct; 102(4):807-19.
  15. Koffler M, Kisch ES. Starvation diet and very-low-calorie diets may induce insulin resistance and overt diabetes mellitus. J Diabetes Complications. 1996 Mar-Apr; 10(2):109-12.
  16. Bracco D, Ferrarra JM, Arnaud MJ, Jéquier E, Schutz Y. Effects of caffeine on energy metabolism, heart rate, and methylxanthine metabolism in lean and obese women. Am J Physiol. 1995 Oct; 269(4 Pt 1):E671-8.
  17. Vaughan RA, et al. Effect of novel dietary supplement on metabolism in vitro and in vivo. J Tradit Complement Med. 2015 May 5; 7(1):1-8.
  18. Petróczi A, et al. Russian roulette with unlicensed fat-burner drug 2,4-dinitrophenol (DNP): evidence from a multidisciplinary study of the internet, bodybuilding supplements and DNP users. Subst Abuse Treat Prev Policy. 2015 Oct 14;10:39
  19. Durazo FA, Lassman C, Han SH, Saab S, Lee NP, Kawano M, Saggi B, Gordon S, Farmer DG, Yersiz H, Goldstein RL, Ghobrial M, Busuttil RW. Fulminant liver failure due to usnic acid for weight loss. Am J Gastroenterol. 2004 May; 99(5):950-2.

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter

Tags: , , , , , , , , , , , ,