Η λύση στο κρύο δεν είναι το πολύ, αλλά το έξυπνο φαγητό!

Σύμφωνα με την κοινή αντίληψη, το χειμώνα πρέπει να «φας περισσότερο για να προστατευτείς από το κρύο, αλλά και να κρυώνεις λιγότερο». Ισχύει αλήθεια; Μας ανοίγει την όρεξη το κρύο ή η συννεφιά και η μαυρίλα;

Δεν φταίει το κρύο, αλλά η… κλεισούρα!

Σίγουρα πάντως, κάτι τέτοιο δεν σημαίνει ότι πρέπει να φας τον… αγλέορα επειδή βαριέσαι μέσα στο σπίτι ή είσαι πολύ κουρασμένος. Η λύση στο κρύο δεν είναι το πολύ, αλλά το έξυπνο φαγητό. Θέλει… πονηριά, όχι ατελείωτη ποσότητα! Άλλωστε, μετά από μια κρύα ημέρα, μπορείς να φανταστείς κάτι πιο ανακουφιστικό από ένα μπολ σούπας ή ένα πιάτο ζεστά μακαρόνια;

«Κάτι ζεστό, να με χαλαρώσει…»

Όταν λοιπόν κάνει κρύο, το να φας ή να πιείς κάτι ζεστό αυξάνει άμεσα την αίσθηση της θερμότητας. Το φρέσκο ψωμί, οι σούπες, το κρέας μαγειρεμένο στην κατσαρόλα (π.χ. κοκκινιστό) ή στο φούρνο, πέραν του ότι είναι πολύ αγαπημένα φαγητά μπορούν επίσης και να σε ζεστάνουν. Αν πάλι τα μαγειρέψεις στο σπίτι, έχεις και το πλεονέκτημα της ζεστασιάς (και) από την κουζίνα σου. Αν πάλι έχεις λίγο ελεύθερο χρόνο, μαγείρεψε για περισσότερες από μια ημέρες: εκτός από μεγάλη οικονομία, θα σου… λύσει τα χέρια με το φαγητό. Αφετέρου, τα πικάντικα ή καυτερά πιάτα θα σε βοηθήσουν επίσης να… ζεσταθείς.

«Συννεφιασμένη Κυριακή, μοιάζεις με την καρδιά μου…»

Λίγο η συννεφιά, λίγο τ’ αγιάζι, δεν θέλει πολύ να σε πάρει από κάτω. Μάλιστα, βάφτισαν τούτη την περίπτωση και ως «κατάθλιψη του χειμώνα». Στην πράξη βέβαια πρόκειται για την εποχιακή διαταραχή διάθεσης (σ.σ. Seasonal Affective Disorder, SAD), που μεταξύ άλλων συσχετίζεται με αυξημένη κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε υδατάνθρακες (1). Κάτι που δικαιολογείται εν μέρει, καθώς ενστικτωδώς αναζητούμε τρόπους να αυξήσουμε τα επίπεδα της σεροτονίνης στον εγκέφαλο. Αντί όμως για τα γλυκά, τις σοκολάτες ή τα μπισκότα, φτιάξε μια μακαρονάδα, ένα ριζότο ή μια πίτσα στο σπίτι: ούτως ή άλλως η επίδραση του φαγητού στη χημεία του εγκεφάλου κράτα 5-10 λεπτά κατά μέγιστο, τουλάχιστον μετά με το να φας φαγητό δεν θα πεινάς!

Δεν πίνεις νερό επειδή κάνει… κρύο;

Είναι πολύ συνηθισμένο το χειμώνα να πίνουμε ελάχιστο νερό σε σχέση με τους καλοκαιρινούς μήνες. Ωστόσο, διατρέχουμε τον ίδιο κίνδυνο για αφυδάτωση όταν κάνει κρύο, όπως το καλοκαίρι (2). Μπορεί κάλλιστα το χειμώνα να είναι πιο εύκολο να αφυδατωθείς, από τη στιγμή που δεν σου πάει… η καρδιά να πιείς άλλο ένα ποτήρι νερό! Ένα ωραίο τσάι ή άλλο αφέψημα είναι ένας τρόπος να βοηθήσεις τον οργανισμό σου, που καλώς ή κακώς δεν δουλεύει χωρίς νερό! Αντίθετα, ο καφές δεν προσμετράται στην πρόληψη υγρών αφού προκαλεί διούρηση.

«Φάε κάτι λιπαρό, κρύο κάνει»!

Μπορεί ο λιπώδης ιστός στο σώμα μας να δρα ως μόνωση έναντι στο κρύο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αυξηθεί πέρα από τις συστάσεις (3), καθώς τότε θα έχεις άλλα προβλήματα… Στο πλαίσιο μιας πλήρους διατροφής, το λίπος που χρειάζεται να πάρεις από την τροφή καλό θα είναι να προέρχεται κυρίως από ψάρια, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς, avocados και όχι από κρέατα, αλλαντικά, (ζωικό) βούτυρο ή κρέμα γάλακτος – που πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο.

Το αλκοόλ δεν θα σε ζεστάνει…

Όπως συζητήσαμε σε παλαιότερη ανάρτηση,  το αλκοόλ προκαλεί διαστολή αγγείων, παρακάμπτοντας τη ροή αίματος από τον πυρήνα προς την περιφέρεια (4). Η σωματική σου θερμοκρασία δεν αλλάζει στην πραγματικότητα, απλά ανακατανέμεις τη θερμότητα προς τα άκρα. Γι’ αυτό, από τη στιγμή που το δέρμα είναι εξοπλισμένο με αισθητήρες ευαίσθητους στις αλλαγές της θερμοκρασίας, η ανακατανομή αυτή του αίματος, που συμβαίνει όταν πίνεις αλκοόλ, στέλνει πληθώρα μηνυμάτων αύξησης θερμοκρασίας στον εγκέφαλο. Εν ολίγοις, δυο τρία ποτά μπορεί να σου προσφέρουν ένα θερμό αίσθημα χαλάρωσης αλλά δεν θα σε κάνουν βιονικό έναντι στο κρύο. Η θερμοκρασία του σώματός σου δεν αλλάζει, οπότε αν είναι να αρχίσεις να πετάς τα ρούχα σου, φρόντισε να έχεις κοντά τουλάχιστον μια σόμπα…


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge  ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References

  1. Palinkas LA. Nutritional interventions for treatment of seasonal affective disorder. CNS Neurosci Ther. 2010 Spring; 16(1):3-5.
  2. Biggs C, Paterson M, Maunder E. Hydration status of South African forestry workers harvesting trees in autumn and winter. Ann Occup Hyg. 2011 Jan; 55(1):6-15.
  3. Nishimura T, Motoi M, Egashira Y, Choi D, Aoyagi K, Watanuki S. Seasonal variation of non-shivering thermogenesis (NST) during mild cold exposure. J Physiol Anthropol. 2015 Mar 13; 34:11
  4. Malpas SC, Robinson BJ, and TJ Maling. Mechanism of ethanol-induced vasodilation. J Appl Physiol (1985). 1990 Feb; 68(2):731-4.

Μοιραστείτε το περιεχόμενο της σελίδας ...
Email this to someonePrint this pageShare on Facebook1Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter