Για πολύ κόσμο, η περίοδος των Χριστουγέννων είναι… ευχή και κατάρα. Είναι μια καλή ευκαιρία για ξεκούραση (ίσως η πρώτη σοβαρή μετά τις καλοκαιρινές διακοπές), αλλά και ένα πολύ δυνατό crash test. Όσο κι αν έχεις προετοιμαστεί, είναι φορές που (ενδεχομένως) θα… λυγίσεις. Είναι τέτοια η υπερπροσφορά φαγητού και γλυκών, που κάπου θολώνει το μυαλό σου.

Αλλά και ακόμα και αν ανταπεξέλθεις αυτό το σκόπελο, να δω πως θα γλιτώσεις από τη θεία ή την πεθερά, που… για σένα μαγείρεψαν και θα πρέπει να φας τα πάντα (με το στανιό) για τις τιμήσεις!

Όπως καταλαβαίνεις, πρέπει λίγο να το… φιλοσοφήσεις αν θέλεις να μην ξεφύγουν τα πράγμα τα από τον έλεγχό σου.

Μην τρομάζεις, δεν χρειάζεται να… πεινάσεις, αλλά να κινηθείς πιο πονηρά φέτος.

Προετοιμάσου για να είσαι ευέλικτος!

Οπότε, κάθισε αναπαυτικά και σκέψου ένα τρόπο να εντάξεις στην πρακτική σου τα ακόλουθα βήματα:

  1. Τη μισή δουλειά θα την κάνεις πριν πας στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Πως; Τρώγοντας 1 ή 2 γεύματα πριν (ανάλογα με την ώρα που ξυπνάς), ώστε να μην βρεθείς πεινασμένος μπροστά σε φαγητά και μεζέδες που θα σε κάνουν να… εκτεθείς! Προτίμησε μάλιστα να έχεις καταναλώσει πριν κάτι πλούσιο σε φυτικές ίνες (π.χ. βρώμη, φρούτα, λαχανικά κ.α.) ώστε να νιώθεις σχετικά γεμάτος.
  2. Πιες νερό καθώς, όπως φαίνεται, η ήπια αφυδάτωση μοιάζει με το αίσθημα της πείνας. Ειδικά αυτές τις μέρες – που πίνουμε και κάτι παραπάνω – καλό θα είναι να καταναλώνεις αρκετό νερό. Αν βγεις για ποτάκι να έχεις ένα με δύο ποτήρια νερό πριν πιεις αλκοόλ και άλλο ένα μεταξύ ποτών, ώστε να ελέγξεις και την κατανάλωση αλκοόλ (κατα προτίμηση κρασί ή μπύρα).
  3. Στο τραπέζι τώρα, θα πρέπει να σερβίρεις στο πιάτο σου κάτι από όσα βλέπεις, όχι όλα! Η πιο απλή εξήγηση είναι βάζοντας (ακόμα και) μικρές ποσότητες από διαφορετικά φαγητά, δεν θα χορτάσεις το ίδιο και θα προσλάβεις πολλαπλάσια ενέργεια (σ.σ. θερμίδες) και λίπος. Επειδή πολύ απλά είναι σαν να τρως από πολλές κατσαρόλες, όχι από μια μερίδα! Εν ολίγοις, αποφάσισε τι θα διαλέξεις και τι θα μείνει πίσω και σέρβιρε το πιάτο σου μια φορά, όχι πέντε!
  4. Και επειδή κανένας δεν θέλει να στερείται, δοκίμασε ένα μικρό κομμάτι πίτας ή ένα μπισκότο – όχι όμως και τα δύο. Στάσου μακριά από τον μπουφέ (ή το τραπέζι) και επιλέξτε κάτι που πραγματικά απολαμβάνεις.
  5. Πάμε και στον παράγοντα θεία/ πεθερά. Αφού έχεις κάνει τις επιλογές σου, φρόντισε το πιάτο σου να φαίνεται γεμάτο. Πρώτον, έτσι δεν θα σου βάλει κανείς στο πιάτο φαγητό με το ζόρι και δεύτερον δεν δίνεις στόχο. Πολύ σημαντικό: Φρόντισε να παινέψεις άμεσα τη μαγειρική της οικοδέσποινας, ώστε να φύγει η προσοχή της από πάνω σου, Πίστεψέ με, πιάνει!
  6. Αν παρόλ’ αυτά σε στριμώξουν να φας κάτι, υπάρχει μόνο μια διέξοδος: «…έσκασα, δεν μπορώ να φάω άλλο, βάλτο μου να το πάρω σπίτι». Έτσι θα μείνουν όλοι ικανοποιημένοι και κυρίως δεν κακοκαρδίζεις κανέναν!
  7. Σε κάθε περίπτωση, να θυμάσαι ότι ο εγκέφαλος χρειάζεται κάποια λεπτά για να καταλάβει ότι το στομάχι μας γεμίζει, με αποτέλεσμα να τρώμε μεγάλη ποσότητα φαγητού στο χρονικό αυτό διάστημα. Μην τρως με τεράστιες μπουκιές! Σέρβιρε μικρές μερίδες στο πιάτο σας, άσε κάτω τα μαχαιροπήρουνα μεταξύ των μπουκιών και πιες λίγο νερό. Χαλάρωσε και απόλαυσε τη γεύση και την υφή του φαγητού. Μίλα και λίγο με τα υπόλοιπα «παιδάκια» στο τραπέζι, άλλωστε γιορτές είναι!

Τέλος, για τα επιδόρπια συζητήσαμε και στο προηγούμενο… επεισόδιo.

Με το μαράζι του κουραμπιέ και του μελομακάρονου…

Όπως και να’ χει, το ζητούμενο από αυτά τα τραπέζια δεν ήταν ποτέ (και δεν θα μπορούσε να είναι) το πόσο φάγαμε για να πούμε ότι περάσαμε καλά. Είναι μια ευκαιρία για να δώσουμε λίγη αγάπη, ένα χαμόγελο και ένα χέρι στους συγγενείς, στους φίλους ή στην οικογένειά μας. Τα Χριστούγεννα δεν αξίζουν να ταυτίζονται με το μαράζι του κουραμπιέ ή του μελομακάρονου!


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References

Borkum JM. Migraine Triggers and Oxidative Stress: A Narrative Review and Synthesis. Headache. 2016 Jan; 56(1):12-35.

English LK, Fearnbach SN, Wilson SJ, Fisher JO, Savage JS, Rolls BJ, Keller KL. Food portion size and energy density evoke different patterns of brain activation in children. Am J Clin Nutr. 2017 Feb; 105(2):295-305.

Wijlens AG, de Graaf C, Erkner A, Mars M. Effects of Oral Exposure Duration and Gastric Energy Content on Appetite Ratings and Energy Intake in Lean Men. Nutrients. 2016 Jan 26; 8(2):64.