Αχ, αυτή η υγρασία, πόσο πολύ επηρεάζει το σώμα μας! Ειδικά όταν συνδυάζεται με υψηλή θερμοκρασία περιβάλλοντος.

Έχετε μήπως αναρωτηθεί γιατί διψάμε περισσότερο ή γιατί κολλάνε τα ρούχα «πάνω μας», όταν βρέχει; Και αν ναι, τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό;

***

«Γιατί κολλάνε τα ρούχα πάνω μας;»

Φυσιολογικά, όταν το σώμα μας ζεσταίνεται, απελευθερώνει ιδρώτα για να εξατμιστεί στο δέρμα και να δροσιστούμε.

Όταν ο αέρας έχει υψηλό περιεχόμενο σε υγρασία, ο ιδρώτας δεν μπορεί να εξατμιστεί, οπότε νιώθουμε να ζεσταινόμαστε (πολύ) και να «κολλάνε» πάνω μας τα ρούχα.

Για να δροσιστούμε, το σώμα πρέπει να εργαστεί περισσότερο. Οπότε, προκύπτει υπερπαραγωγή ιδρώτα, αυξημένος ρυθμός και βάθος αιματικής κυκλοφορίας, αλλά και δυσχέρεια στην αναπνοή. Η υπερίδρωση αυτή μπορεί να προκαλέσει σημαντική απώλεια υγρών και μεταλλικών στοιχείων, επηρεάζοντας σημαντικά τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού.

«Γιατί τότε διψάω όταν βρέχει»;

Όταν όμως βρέχει, η θερμοκρασία περιβάλλοντος μειώνεται, οπότε τα σωματικά υγρά δεν μπορούν να απελευθερωθούν ως ιδρώτας. Γι’ αυτό, αυξάνεται το αίσθημα διούρησης περισσότερο στις βροχερές ημέρες. Για να αντισταθμίσουμε λοιπόν την απώλεια υγρών σε αυτές τις ημέρες, αυξάνεται τελικά το αίσθημα της δίψας. Οπότε και διαφοροποιούνται οι ανάγκες μας σε πρόσληψη νερού.

«Γιατί να πιω νερό, αφού δεν διψάω»;

Επειδή όμως αποδεικνύεται ότι η στέρηση νερού για μόλις 24 ώρες έχει ως συνέπεια τη μείωση του αισθήματος της δίψας, η διαφοροποίησή της δεν είναι εύκολα αντιληπτή από άτομα που καταναλώνουν πολύ μικρές ποσότητες νερού ημερησίως (1). Κοινώς, αν δεν πίνετε νερό σε επαρκή ποσότητα, δεν αντιλαμβάνεστε σωστά το αίσθημα της δίψας, οπότε δύσκολα θα διαφοροποιήσετε (από μόνοι σας)  την πρόσληψη υγρών, όταν οι συνθήκες το απαιτούν (σ.σ. ζέστη με υψηλή υγρασία).

Η υψηλή υγρασία… κουράζει!

Στην κατεύθυνση αυτή, η υψηλή υγρασία μπορεί να επιδράσει αρνητικά στο σώμα μας, προκαλώντας αίσθημα μειωμένης ενέργειας και λήθαργου, αλλά και πιθανή υπερθερμία – καθώς ο ιδρώτας δεν μπορεί να εξατμιστεί.

Η τελευταία μπορεί συνοδεύεται από αφυδάτωση, κόπωση, μυϊκές κράμπες και αίσθημα λιποθυμίας, ειδικά όταν η υγρασία συνοδεύεται από θερμοκρασία μεγαλύτερη των 30C. Σίγουρα πάντως, η όποια (απόδοση στην) εργασία σε ανάλογες συνθήκες, αποδεικνύεται ότι απαιτεί σημαντικά περισσότερο κόπο (2).

Ωστόσο, όλα αυτά λύνονται με την  κατάλληλη πρόσληψη νερού – υγρών, την παραμονή σε σκιερούς και δροσερούς χώρους, αλλά και με επιλογή ελαφρού ρουχισμού, ώστε να μπορεί να σώμα να… αναπνέει!

 


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης

Reference

1.Phillips PA, et al. Reduced Thirst after Water Deprivation in Healthy Elderly Men. N Engl J Med 1984; 311

2.Tsutsumi H, et al. Effect of humidity on human comfort and productivity after step changes from warm and humid environment. Building and Environment 2007; 42(12): 4034-42.