9 αποτελεσματικοί τρόποι να βοηθήσετε το παιδί… της καραντίνας!

Ποιος είπε ότι (και) τα παιδιά δεν τρώνε όταν βαριούνται;

Η καραντίνα και ο αποκλεισμός στο διαμέρισμα δεν επηρεάζει μόνο τους ενήλικες, αλλά και τα παιδιά μας.

Όπως και στους μεγάλους, η υπερφαγία στα παιδιά, ειδικά σε ηλικίες άνω των 7 ετών, είναι μια προσπάθεια να απαλύνουν δύσκολα συναισθήματα, οπότε είναι απαραίτητο να τους δείξουμε πώς να αντιμετωπίσουν ό,τι νιώθουν.

Μια λίστα έκφρασης

Η έκφρασή τους, είναι ο πιο υγιής τρόπος να διοχετεύσουν το συναίσθημά τους, ώστε να μην καταφεύγουν στο φαγητό για παρηγοριά. Για αρχή, συμπληρώστε, με τη βοήθειά τους, μια λίστα με υγιεινά πράγματα που μπορούν να στραφούν τα παιδιά, αντί για επιπλέον φαγητό. Είτε περιλαμβάνουν παιχνίδι, είτε κάποιο μουσικό όργανο. Ανάλογα με την ηλικία, κάποια παιδιά επιζητούν την αγκαλιά ή το χάδι.

Δεν έχουν όλα… πλάκα!

Σημαντικό ωστόσο είναι να αποφύγουμε την κουβέντα ή την πλάκα για το πόσο τρώει το παιδί, τους χαρακτηρισμούς για καλά και κακά τρόφιμα ή ακόμα και τις κρίσεις για το βάρος σας, το βάρους τους ή τρίτων.

Μια αγάπη δυνατή

Πέραν τούτου, έχουμε δυο τύπους γονιών: όσους καμαρώνουν που το παιδί τους αγαπάει το φαγητό και όσους ανησυχούν ότι τρώει πολύ (ή λίγο) φαγητό. Αν ανήκετε στη δεύτερη κατηγορία, είναι σημαντικό να μην αγχώνεστε τόσο πολύ – καθώς προβάλετε αυτό το stress στο παιδί, το πιέζετε και κάνετε τα πράγματα χειρότερα. Αντίθετα, συγκεντρωθείτε στο ρόλο σας, ως πάροχος τροφής, και αφήστε το παιδί να δράσει στο δικό του πλαίσιο, ως λήπτης.

Οι γονείς είναι υπεύθυνοι για το πόσο, που και τι σερβίρεται στο παιδί, ενώ το ίδιο για το πόσο από αυτό θα καταναλώσει. Αν στο παιδί δοθούν ισορροπημένα υγιεινά γεύματα και snacks, σε κατάλληλα χρονικά διαστήματα, τους δίνεται και η δυνατότητα να αυτοκαθορίσουν την ποσότητα τροφής που θα καταναλώσουν, αλλά και να μάθουν να τρώνε ενστικτωδώς την ποσότητα που πρέπει, σύμφωνα με τα φυσικά μηνύματα κορεσμού.

Η ενθάρρυνση και το καλό παράδειγμα

Η ενθάρρυνση και η διδαχή υγιεινών διατροφικών συνηθειών, παρέχει στο παιδί σημαντικά εργαλεία για την πορεία της ζωής του. Η καθοδήγηση μας είναι ακόμα πιο σημαντική για τους εφήβους που προετοιμάζουν μόνοι τους τα snack  τους ή/και τα γεύματα τους.

Το κυριότερο είναι να τους δίνουμε το καλό παράδειγμα. Εμείς πρώτοι πρέπει να διαλέξουμε υγιεινά snack και φρούτα για τον εαυτό μας. Επιπλέον, οφείλουμε να διαλέγουμε πρωτεΐνες (π.χ. κρέατα, τυριά, αυγά) με χαμηλά λιπαρά, λαχανικά και προϊόντα ολικής άλεσης στο γεύμα μας.

Επανειλημμένη έκθεση

Σημαντικό είναι επίσης να παρέχουμε επανειλημμένα υγιεινές επιλογές στο παιδί, ακόμα κι αν δεν είναι η πρώτη του προτίμηση. Όσο πιο συχνά βλέπει π.χ. φρούτα, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να τα διαλέξει κάποια στιγμή. Κάτι που θα ωφελήσει και για τα snack του σχολείου.

Η γοητεία του απαγορευμένου

Αν πάλι το παιδί νιώσει ότι ένα αγαπημένο του τρόφιμο είναι περιορισμένο ή απαγορευμένο, θα θέλει να το καταναλώσει ακόμα περισσότερο. Οπότε, όταν είναι διαθέσιμο, θα καταναλώσει περισσότερο αναμένοντας ότι δεν θα το βρει αύριο. Ναι μεν, προσφέρετέ του ποικιλία θρεπτικών τροφίμων, αλλά κάπου πρέπει να του δώσετε και κάτι που προτιμά.

Φαγητό με μια… ανάσα!

Αν τρώει πολύ γρήγορα, θυμίστε του να μειώσει το ρυθμό, να ακούσει την κοιλιά του και διαβεβαιώστε τον ότι θα το φάει πολύ σύντομα ξανά, ίσως και αύριο! Αποφύγετε βέβαια και το fast food ως δείπνο. Είναι κακή αρχή, η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων πολύ λιπαρού φαγητού για βράδυ.

Αφετέρου, αφήστε το παιδί να νιώσει και τη δυσφορία της υπερφαγίας. Μην παρεμβείτε ή κριτικάρετε, αφήστε το απλά να καταλάβει από μόνο του τι συνέβη, ώστε να μάθει να αυτοπεριορίζεται.

Το σύνδρομο του «καθαρού πιάτου»

Μη βάζετε τα παιδιά να καθαρίσουν το πιάτο τους, θα πρέπει να σταματήσουν  να τρώνε όταν αντιληφθούν ότι δεν πεινάνε άλλο. Αν βέβαια έχετε ένα παιδί που τρώει μεγάλες ποσότητες, θα πρέπει να του περιγράψετε τη διαφορά μεταξύ «είμαι καλά», «σταμάτησα να πεινάω» και «φούσκωσα».

Αντί να βάζετε το παιδί να φάει «τρεις μπουκιές ακόμα» ή «φάε αυτό και τέλειωσες», ζητήστε του να «ακούσει την κοιλιά του», ώστε να σταματήσει έγκαιρα.

Γλυκό, πάνω απ’ όλα;

Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι πρέπει να μπει και κάποιο μέτρο στην κατανάλωση γλυκών από τα παιδιά, ειδικά σε συνθήκες… απομόνωσης. Προφανώς κάτι τέτοιο ξεκινά από τους γονείς – και το πόσο συχνά φέρνουν γλυκά στο σπίτι – αλλά και για τα παιδιά είναι θέμα εκμάθησης. Σε όλες τις περιπτώσεις, το γλυκό πρέπει να είναι επιδόρπιο, αμέσως μετά το κυρίως γεύμα, όχι όποτε το ζητήσουν μέσα στην ημέρα.

Γι’ αυτό το λόγο, μη χρησιμοποιείτε το φαγητό ή το γλυκό, ως ανταμοιβή. Αντίθετα, ανταμείψτε την καλή συμπεριφορά με μια διασκεδαστική οικογενειακή δραστηριότητα (π.χ. ένα επιτραπέζιο παιχνίδι).


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας.Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References

  • Farrow CV. Do parental feeding practices moderate the relationships between impulsivity and eating in children? Eating Behaviors, April 2012; 13(2): 150-3
  • Herle M, Fildes A, and CH Llewellyn. Emotional eating is learned not inherited in children, regardless of obesity risk. Paediatric Obesity, Oct 2018; 13(10): 628-31
  • Lotha KA, MacLehose RF, Fulkerson JA, Crow S, and D Neumark-Sztainera. Eat this, not that! Parental demographic correlates of food-related parenting practices. Appetite, January 2013; 60(1): 140-7
  • Marcus MD, and MA Kalarchian. Binge eating in children and adolescents. Int J Eat Dis 2003; 34(S1): S47-57
  • Messerli-Bürgy N, Stülb K, Kakebeeke TH, Arhab A, Zysset AE, Leeger-Aschmann CS, Schmutz EA, Meyer AH, Ehlert U, Garcia-Burgos D, Kriemler S, Jenni OG, Puder JJ, and S Munsch. Emotional eating is related with temperament but not with stress biomarkers in preschool children. Appetite, 2018; 120:256-264
  • Nederkoorn C, Dassen FCM, Franken L, Resch C, and K Houben. Impulsivity and overeating in children in the absence and presence of hunger. Appetite, October 2015; 93(1): 57-61
  • Savage JS, Fisher JO, Birch LL. Parental influence on eating behavior: conception to adolescence. J Law Med Ethics. 2007; 35(1):22–34. doi:10.1111/j.1748-720X.2007.00111.x