Αποπλάνηση με… φαγητό!

Αν ο έρωτας περνά από το… στομάχι, μήπως υπάρχουν τροφές που θα μπορούσαν όντως να αυξήσουν τη διάθεση ή/ και την αναπαραγωγική μας υγεία;

Κι αν τα οστρακοειδή έχουν τη φήμη, ποια τρόφιμα έχουν τη… χάρη;

Διαβάστε παρακάτω για τις 10+1 τροφές που μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά!

****

Αφήστε το αίμα να… κυλά!

Όπως θα δούμε και στη συνέχεια, το κλειδί για μια υγιή ερωτική ζωή θεωρείται η ομαλή κυκλοφορία του αίματος και η καλή νευρολογική υγεία. Στην κατεύθυνση αυτή, συστήνεται καταρχήν η αποφυγή επεξεργασμένων τροφίμων, πλούσιων σε αλάτι και ζάχαρη, όπως και η περιορισμένη κατανάλωση λιπαρών, ώστε να διατηρηθεί ομαλή η κυκλοφορία του αίματος.

Αφετέρου, ενώ ένα ποτήρι κρασί αποδεδειγμένα βελτιώνει τη διάθεση και εφοδιάζει την καρδιά με αντιοξειδωτικούς παράγοντες, η υπερβολική  πρόσληψη μπορεί να αυξήσει την υπνηλία. Μια μελέτη μάλιστα αναφέρει αυξημένες πιθανότητες για σεξουαλική δυσλειτουργία μετά από χρήση αλκοόλ (1). Παρόμοια, μια έρευνα του 2018 συσχετίζει μειωμένη στυτική δυσλειτουργία με μικρότερη κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των τυριών (2).

Επιπλέον, αποδεικνύεται ότι όσοι εμπλουτίζουν τη διατροφή τους με ξηρούς καρπούς, φρούτα, ψάρια πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα και φυλλώδη λαχανικά (σ.σ. στο πλαίσιο της Μεσογειακής διατροφής) είναι πιο πιθανό να αισθάνονται πιο δραστήριοι, να διεγείρονται περισσότερο ερωτικά και να βιώνουν καλύτερη σεξουαλική ζωή (3). Κάτι βέβαια που απαιτεί και ευρύτερη επίγνωση του εαυτού μας, αλλά και πως θα τον φροντίσουμε.

Ωστόσο, φαίνεται ότι – πέρα από τη φήμη τους – κάποια τρόφιμα μπορούν να βοηθήσουν τόσο τη (ερωτική) διάθεση, όσο και την αναπαραγωγική μας υγεία.

Όντως, τα οστρακοειδή βοηθούν…

Υπάρχουν περισσότεροι από ένας λόγοι για να θεωρήσουμε τα στρείδια κορυφαίο αφροδισιακό φαγητό! Η οικογένεια των οστρακοειδών (δίθυρα μαλάκια) περιλαμβάνει στρείδια, αχιβάδες και μύδια. Όλα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ψευδάργυρο, γεγονός που αυξάνει την παραγωγή τεστοστερόνης και σπέρματος. Πρόσφατες μελέτες (4,5) αποκάλυψαν ότι τα οστρακοειδή περιέχουν δύο σπάνια αμινοξέα – το D-ασπαραγινικό οξύ και το NMDA – που μπορεί να προκαλέσουν αύξηση στην παραγωγή των ορμονών φύλου. Οπότε, συμπεριλάβετε περισσότερα οστρακοειδή (αντικαθιστώντας το κρέας) στη διατροφή σας!

Avocado

Είναι πλούσιο σε βιταμίνη Ε, που αποτελεί κομβικό αντιοξειδωτικό παράγοντα για τη διαστολή των αιμοφόρων αγγείων και τη μείωση της καρδιαγγειακής νόσου. Φαίνεται επίσης ότι μπορεί να μειώσει τη βλάβη στο DNA του σπέρματος (6). Το αβοκάντο επίσης περιέχει σημαντικές ποσότητες βιταμίνης Β6 (σ.σ. βοηθά στην ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος), κάλιο (σ.σ. αυξάνει την ενέργεια και τη libido) και το μονοακόρεστο ελαϊκό οξύ (σ.σ. ενισχύει την κυκλοφορία του αίματος).

Ρόδι

Οι σπόροι του ροδιού είναι πολύ πλούσιοι σε πολυφαινόλες, που σχετίζονται με μειωμένο κίνδυνο υπέρτασης, καρδιαγγειακής νόσου και αγγειακού εγκεφαλικού επεισοδίου. Θεωρείται επίσης ότι μπορούν να χαλαρώσουν τα αιμοφόρα αγγεία, ώστε να αυξηθεί τη μεταφορά αίματος στην καρδιά και τον εγκέφαλο (7). Επιπρόσθετα, οι πολυφαινόλες μπορούν να προστατέψουν το ανοσοποιητικό σύστημα και να βελτιώσουν τη διάθεση. Το ρόδι περιέχει ακόμα φλαβόνες – σημαντικές για τη στυτική λειτουργία – και βιταμίνη C, που μειώνει το stress και βελτιώνει την καρδιοαναπνευστική αντοχή (2).

Βρώμη

Το αλεύρι βρώμης (σε πλιγούρι, κουάκερ, δημητριακά) μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα από την μείωση της χοληστερίνης! Το πλιγούρι βρώμης είναι μια καλή πηγή της L-αργινίνης, ενός αμινοξέος που μπορεί να διευκολύνει την παραγωγή νιτρικού οξειδίου. Να σημειωθεί ότι το οξείδιο του αζώτου απελευθερώνεται από τα γεννητικά όργανα, όταν διεγερθούν σεξουαλικά (8).

Λιναρόσπορος

Η εν λόγω υπερτροφή είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικούς παράγοντες, ενώ φαίνεται ότι μπορεί να αυξήσει την αιματική ροή στα αναπαραγωγικά όργανα. Οι λιγνάνες που περιέχει, μιμούνται τη δράση των οιστρογόνων, ενώ εκδηλώνουν αντιϊκές, αντιβακτηριακές και αντικαρκινικές δράσεις. Επιπλέον, ο λιναρόσπορος συνιστά καλή πηγή ω-3 λιπαρών οξέων – με ευεργετική για το κυκλοφορικό επίδραση – και L-αργινίνη, που προωθεί την αιματική ροή και διατηρεί υγιές το σπέρμα (9).

Κολοκυθόσπορος

Όπως τα στρείδια, ο κολοκυθόσπορος περιέχει μεγάλη ποσότητα ψευδαργύρου και μαγνησίου. Τα περιεχόμενα ω-3 λιπαρά οξέα θεωρείται ότι μπορούν να συνεισφέρουν στη γυναικολογική υγεία και τη φυσιολογική υγεία του προστάτη, ενώ περιορίζουν τη φλεγμονή στο σώμα (10). Επιπρόσθετα, αποτελεί πηγή φυτικού σιδήρου.

“Στάσου, ’μύγδαλα”!

Τα αμύγδαλα περιέχουν το υψηλότερο ποσοστό βιταμίνης Ε από όλους ξηρούς καρπούς και σπόροι. Η βιταμίνη Ε έχει διαπιστωθεί ότι διεγείρει την παραγωγή των ορμονών φύλου. Μερικές μελέτες έχουν δείξει επίσης ότι η βιταμίνη Ε μπορεί να συμβάλει στην προστασία του σπέρματος από οξειδωτικές βλάβες (11).

Μαύρη σοκολάτα για (τα) πάντα

Η σοκολάτα μας κάνει να αισθανόμαστε καλά, και σ’ αυτό συνηγορεί και η επιστήμη. Η σοκολάτα προκαλεί την απελευθέρωση μερικών χημικών ουσιών (ενδορφίνες, σεροτονίνη, ντοπαμίνη, και φαινυλαιθυλαμίνη), που μας προκαλούν ευφορία. Μας βοηθά να ηρεμήσουμε και να… ξεχάσουμε για λίγο το άγχος.

Η σοκολάτα περιέχει επίσης θειοβρωμίνη και ανανταμίδιο (12), ουσίες λιγότερο γνωστές, που επίσης προκαλούν σε αισθήματα ευφορίας. Για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη, επιλέξτε σκούρα σοκολάτα, η οποία έχει μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε κακάο.

Ένα μίγμα μπαχαρικών για τη λίμπιντο…

Σχεδόν κάθε τρόφιμα που είναι καλό για την καρδιά, είναι καλό και για την λίμπιντο. Στην κορυφή του καταλόγου είναι μπαχαρικά όπως κανέλα (13), ρίγανη (14), και η κουρκούμη (15). Πρόκειται για τρόφιμα με υψηλό περιεχόμενο σε αντιοξειδωτικά, που ενισχύουν τη ροής του αίματος. Χρησιμοποιήστε μέτριες ποσότητες μπαχαρικών στη μαγειρική σας και… απολαύστε τη βραδιά με το/τη σύντροφό σας!


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References

  1. Palamar JJ, Griffin-Tomas M, Acosta P, Ompad DC, and CM Cleland. A comparison of self-reported sexual effects of alcohol, marijuana, and ecstasy in a sample of young adult nightlife attendees, Psychology & Sexuality 2018; 9:1, 54-68
  2. Mykoniatis I, et al. Sexual Dysfunction Among Young Men: Overview of Dietary Components Associated With Erectile Dysfunction. The Journal of Sexual Medicine 2018; 15(2): 176-82
  3. Esposito K, Ciotola M, Giugliano F, Schisano B, Autorino R, Iuliano S, Vietri M T, Cioffi M, De Sio M, and D Giugliano. Mediterranean diet improves sexual function in women with the metabolic syndrome. International Journal of Impotence Research 2007; 19: 486–91
  4. Di Fiore MM, Santillo A, Chieffi Baccari G. Current knowledge of D-aspartate in glandular tissues. Amino Acids. 2014 Aug; 46(8):1805-18.
  5. Tuscher JJ, Fortress AM, Kim J, Frick KM. Regulation of object recognition and object placement by ovarian sex steroid hormones. Behav Brain Res. 2015 May 15; 285: 140-57.
  6. Ahmadi S, Bashiri R, Ghadiri-Anari A, Nadjarzadeh A. Antioxidant supplements and semen parameters: An evidence based review. Int J Reprod Biomed (Yazd). 2016; 14(12):729-736.
  7. Forest CP, Padma-Nathan H, and HR Liker. Efficacy and safety of pomegranate juice on improvement of erectile dysfunction in male patients with mild to moderate erectile dysfunction: a randomized, placebo-controlled, double-blind, crossover study. International Journal of Impotence Research 2007; 19: 564–7
  8. Meldrum DR1, Burnett AL, Dorey G, Esposito K, Ignarro LJ. Erectile hydraulics: maximizing inflow while minimizing outflow. J Sex Med. 2014 May; 11(5):1208-20.
  9. Lipovac M, Bodner F, Imhof M, Chedraui P. Comparison of the effect of a combination of eight micronutrients versus a standard mono preparation on sperm parameters. Reprod Biol Endocrinol. 2016; 14(1):84.
  10. Downs SM, and J Fanzo. Is a Cardio-Protective Diet Sustainable? A Review of the Synergies and Tensions between Foods That Promote the Health of the Heart and the Planet. Current Nutrition Reports December 2015; 4 (4): 313–22.
  11. Agarwal A, Prabakaran SA, Said TM. Prevention of oxidative stress injury to sperm. J Androl. 2005 Nov-Dec; 26(6):654-60.
  12. Smit HJ. Theobromine and the pharmacology of cocoa. Handb Exp Pharmacol. 2011; 200: 201-34.
  13. Akilen R, Pimlott Z, Tsiami A, Robinson N. Effect of short-term administration of cinnamon on blood pressure in patients with prediabetes and type 2 diabetes. Nutrition. 2013 Oct; 29(10):1192-6
  14. Ozdemir B, Ekbul A, Topal NB, Sarandöl E, Sağ S, Başer KH, Cordan J, Güllülü S, Tuncel E, Baran I, Aydinlar A. Effects of Origanum onites on endothelial function and serum biochemical markers in hyperlipidaemic patients. J Int Med Res. 2008 Nov-Dec; 36(6):1326-34.
  15. Chaturapanich G, Yamthed R, Piyachaturawat P, Chairoungdua A, Suvitayavat W, Kongsaktrakoon B, Suksamrarn A, Pholpramool C. Nitric oxide signalling is involved in diarylheptanoid-induced increases in femoral arterial blood flow in ovariectomized rats. Clin Exp Pharmacol Physiol. 2013 Mar; 40(3):240-9.