Φράουλες: για την καρδούλα κι όχι μόνο…

Με λαμπερό κόκκινο χρώμα, ζουμερές, συνήθως γλυκιές και σε σχήμα καρδιάς… Τέτοιες μέρες έχουν την τιμητική τους, καθώς είναι η εποχή τους.

Πέραν όμως από τη νοστιμιά τους, είναι πολλά περισσότερα. Αλήθεια, πόσοι ξέρατε ότι είναι ένα από τα καλύτερα φρούτα στην προστασία της καρδιαγγειακής υγείας, με αντιφλεγμονώδεις και αντιμικροβιακές επιδράσεις;

Ας δούμε λοιπόν κάποια πράγματα, για ένα από τ’ αγαπημένα φρούτα των παιδιών.

Διατροφική αξία

Οι φράουλες αποτελούνται κυρίως από νερό (91%) και υδατάνθρακες (7,7%), ενώ περιέχουν ελάχιστα ποσά πρωτεΐνης (0,7%) και λίπους (0,3%). Κατά συνέπεια, τα 100 gr αυτών αποδίδουν 32 θερμίδες, αλλά και 2 gr φυτικών ινών (1).

Είναι εξαιρετική πηγή βιταμίνης C και μαγγανίου, ενώ περιέχουν ποσότητες φυλλικού οξέος και καλίου. Σε μικρότερα ποσοστά περιέχουν σίδηρο, χαλκό, μαγνήσιο, φώσφορο και βιταμίνες Β6, Κ και Ε.

Είναι επίσης πλούσιες σε αντιοξειδωτικούς παράγοντες, με πολλά οφέλη στην καρδιαγγειακή υγεία και τον έλεγχο της γλυκόζης αίματος (2). Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται τα: πελαργονίδη (3), ελλαργικό οξύ (4), ελλαγιτανίνες (4) και προανθοκυανιδίνες (5). Η πελαργονίδη είναι η πιο κοινή από τις ανθοκυανίνες, που δίνει το έντονο χρώμα στις φράουλες, με καρδιοπροστατευτικές επιδράσεις (6). Αφετέρου, οι ελλαγιτανίνες και το ελλαργικό οξύ έχουν αντιβακτηριδιακές και αντικαρκινικές δράσεις (7).

Καρδιαγγειακή υγεία

Σύμφωνα με έρευνα σε μεσήλικες ανθρώπους σε κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα, τα μούρα (όπως οι φράουλες) μπορούν να βελτιώσουν την HDL χοληστερόλη, την πίεση του αίματος και τη λειτουργία των αιμοπεταλίων (8).

Οι φράουλες μπορούν επίσης να αυξήσουν το περιεχόμενο του αίματος σε αντιοξειδωτικά, να μειώσουν το οξειδωτικό στρες και τη φλεγμονή, να βελτιώσουν τη λειτουργία των αγγείων και το λιπιδαιμικό προφίλ στο αίμα, αλλά και να μειώσουν την επιζήμια οξείδωση της LDL (κακής) χοληστερόλης (9). Μάλιστα μετά από 4-12 εβδομάδες χορήγησης συμπληρώματος από αποξηραμένη φράουλα, εθελοντές σημείωσαν σημαντική μείωση LDL χοληστερόλης, δεικτών φλεγμονής και οξειδωμένης LDL (10).

Έλεγχος σακχάρου

Οι φράουλες έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (σ.σ. 40), που σημαίνει ότι δεν ανεβάζουν απότομα το σάκχαρο του αίματος, οπότε θεωρούνται ασφαλείς για άτομα με σακχαρώδη διαβήτη.

Καθώς φαίνεται πως καθυστερούν την έξοδο γλυκόζης – από το πεπτικό στο αίμα – ακόμα κι η προσθήκη τους σε γεύμα πλούσιο σε υδατάνθρακες έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη απόκριση ινσουλίνης από το σώμα (11). Γι’ αυτό, θεωρούνται πολύ χρήσιμες στην πρόληψη μεταβολικού συνδρόμου και σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.

Αντικαρκινικές επιδράσεις

Η καρκινογένεση πολλές φορές συνδέεται συχνά με οξειδωτικό στρες και χρόνια φλεγμονή (12). Μια σειρά από μελέτες αναφέρουν ότι τα μούρα μπορούν να προλάβουν διάφορα είδη καρκίνου μέσω των αντιφλεγμονωδών δράσεών τους (13).

Οι φράουλες συγκεκριμένα, υποστηρίζεται πως αναστέλλουν το σχηματισμό όγκων σε ζώα με νεοπλασία στόματος και σε ανθρώπινα ηπατικά κύτταρα (14,15). Οι προστατευτικές τους δράσεις πιθανότατα οφείλονται στο ελλαγικό οξύ και τις ελλαγιτανίνες.

Βέβαια, απαιτείται αρκετή ακόμα ερευνητική δουλειά σε ανθρώπους, προκειμένου να εξαχθούν αξιόπιστα αποτελέσματα.

Ανεπιθύμητες ενέργειες

Αν και οι φράουλες είναι σε γενικές γραμμές καλά ανεκτές, αναφέρονται ωστόσο περιστατικά αλλεργίας, ειδικά σε μικρά παιδιά. Τα πιο κοινά συμπτώματα είναι φαγούρα στο στόμα, πρήξιμο των χειλιών, του προσώπου, της γλώσσας ή του λαιμού, με δυσκολία στην αναπνοή σε κάποιες περιπτώσεις (16).

Λειτουργικό τρόφιμο

Εν ολίγοις, οι φράουλες – ως μέλος της οικογένειας των μούρων – θεωρούνται ένα λειτουργικό τρόφιμο: με πολλαπλά οφέλη τόσο για το καρδιαγγειακό όσο και για το ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος μας. Το μόνο που χρειάζεται προσοχή είναι το καλό πλύσιμό τους πριν την κατανάλωση και το πότε θα δοθεί προς δομική στα παιδιά (προς αποφυγή αλλεργικών αντιδράσεων).


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας.Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References

  1. Self Nutrition Data. Strawberries, raw Nutrition Facts & Calories. Available at: https://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/2064/2
  2. Giampieri F, Tulipani S, Alvarez-Suarez JM, Quiles JL, Mezzetti B, Battino M. The strawberry: composition, nutritional quality, and impact on human health. Nutrition. 2012 Jan; 28(1):9-19. doi: 10.1016/j.nut.2011.08.009.
  3. Lopes da Silva F, Escribano-Bailón MT, Pérez Alonso JJ, Rivas-Gonzalo JC, Santos-Buelga C. Anthocyanin pigments in strawberry, LWT – Food Science and Technology 2007; 40(2): 374-82
  4. Landete JM. Ellagitannins, ellagic acid and their derived metabolites: A review about source, metabolism, functions and health, Food Research International 2011; 44(5): 1150-60
  5. Cos P, De Bruyne T, Hermans N, Apers S, Berghe DV, Vlietinck AJ. Proanthocyanidins in health care: current and new trends. Curr Med Chem. 2004 May; 11(10):1345-59.
  6. Mazza GJ. Anthocyanins and heart health. Ann Ist Super Sanita. 2007; 43(4):369-74.
  7. Sharma M, Li L, Celver J, Killian C, Kovoor A, Seeram NP. Effects of fruit ellagitannin extracts, ellagic acid, and their colonic metabolite, urolithin A, on Wnt signaling. J Agric Food Chem. 2010 Apr 14; 58(7):3965-9. doi: 10.1021/jf902857v.
  8. Erlund I, Koli R, Alfthan G, Marniemi J, Puukka P, Mustonen P, Mattila P, Jula A. Favorable effects of berry consumption on platelet function, blood pressure, and HDL cholesterol. Am J Clin Nutr. 2008 Feb; 87(2):323-31.
  9. Basu A, Nguyen A, Betts NM, Lyons TJ. Strawberry as a functional food: an evidence-based review. Crit Rev Food Sci Nutr. 2014; 54(6):790-806
  10. Basu A, Wilkinson M, Penugonda K, Simmons B, Betts NM, Lyons TJ. Freeze-dried strawberry powder improves lipid profile and lipid peroxidation in women with metabolic syndrome: baseline and post intervention effects. Nutr J. 2009 Sep 28; 8:43. doi: 10.1186/1475-2891-8-43.
  11. Törrönen R, Sarkkinen E, Tapola N, Hautaniemi E, Kilpi K, Niskanen L. Berries modify the postprandial plasma glucose response to sucrose in healthy subjects. Br J Nutr. 2010 Apr; 103(8):1094-7. doi: 10.1017/S0007114509992868. Epub 2009 Nov 24.
  12. Mantovani A. Molecular pathways linking inflammation and cancer. Curr Mol Med. 2010 Jun; 10(4):369-73.
  13. Seeram NP. Berry fruits for cancer prevention: current status and future prospects. J Agric Food Chem. 2008 Feb 13; 56(3):630-5. doi: 10.1021/jf072504n. Epub 2008 Jan 23
  14. Meyers KJ1, Watkins CB, Pritts MP, Liu RH. Antioxidant and antiproliferative activities of strawberries. J Agric Food Chem. 2003 Nov 5; 51(23):6887-92.
  15. Casto BC, Knobloch TJ, Galioto RL, Yu Z, Accurso BT, Warner BM. Chemoprevention of oral cancer by lyophilized strawberries. Anticancer Res. 2013 Nov; 33(11):4757-66.
  16. Patiwael JA, Vullings LG, de Jong NW, van Toorenenbergen AW, Gerth van Wijk R, de Groot H. Occupational allergy in strawberry greenhouse workers. Int Arch Allergy Immunol. 2010; 152(1):58-65. doi: 10.1159/000260084. Epub 2009 Nov 24.