Όταν δεν… χορταίνουμε τον ύπνο, τίποτα δεν αρκετό!

Είναι όλο και πιο σύνηθες πλέον, ειδικά για όσους εργάζονται από το σπίτι, να εμφανίζονται αυπνίες και προβλήματα ύπνου. Το σώμα δεν… καταπονείται στην καραντίνα, όποτε σταδιακά γίνεται δύσκολο το να αποκοιμηθεί κανείς.

Κι αν η (εύκολη) πρόσβαση στο ψυγείο και τα ντουλάπια, είναι ένα μείζον ζήτημα σε συνθήκες «εγκλεισμού», η έλλειψη ποιοτικού ύπνου είναι δυσχεραίνει περισσότερο την κατάσταση. Δεν παχαίνουμε μόνο επειδή τρώμε περισσότερο, αλλά και επειδή κοιμόμαστε λιγότερο.

Κι ειδικά ο κακός (ή λίγος) ύπνος ευθύνεται για τόσο για την αύξηση της όρεξης, όσο κι για τη διαφορετική μεταβολική απόκριση του σώματός μας στο φαγητό.

Όταν δεν χορταίνουμε τον ύπνο…

Μια νέα μελέτη τονίζει την επίδραση που έχει η έλλειψη ύπνου στο σώμα μας. Ερευνητές από το Pennsylvania State University αναφέρουν ότι έστω και λίγες μέρες στέρησης ύπνου, έκαναν τους συμμετέχοντες να μην χορταίνουν επαρκώς μετά το φαγητό, αλλά και να μεταβολίζουν το λίπος της τροφής διαφορετικά.

Προηγούμενες μελέτες άλλωστε, υπογραμμίζουν ότι η μακροπρόθεσμη στέρηση ύπνου αυξάνει τον κίνδυνο εκδήλωσης παχυσαρκίας και σακχαρώδη διαβήτη.

Αποθηκεύουμε περισσότερο όταν ξενυχτάμε!

Μετά από μια εβδομάδα πλήρους ύπνου στο σπίτι τους, 15  νεαροί υγιείς άνδρες μπήκαν στο εργαστήριο ύπνου για τη μελέτη διάρκειας 10 βραδιών. Τις 5 από αυτές τις ημέρες, οι συμμετέχοντες κοιμήθηκαν το πολύ 5 ώρες κάθε βράδυ.

Για να εξετάσουν την επίδραση αυτού του προγράμματος στο μεταβολισμό, δόθηκε στους εθελοντές ένα δείπνο πλούσιο σε λίπος, μετά από 4 νύχτες στέρησης ύπνου. Οι περισσότεροι δήλωσαν λιγότερο ικανοποιημένοι από το ίδιο πλούσιο γεύμα όταν είχαν στερηθεί ύπνο, αντίθετα με ότι συνέβη όταν είχαν κοιμηθεί επαρκώς.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές εξέτασαν δείγματα αίματος από τους συμμετέχοντες. Βρήκαν λοιπόν ότι η στέρηση ύπνου επηρέασε τη μεταγευματική απόκριση των λιπιδίων, καθώς τα τελευταία εξαφανίστηκαν από την κυκλοφορία του αίματος πιο γρήγορα, μετά το γεύμα. Κάτι που προδιαθέτει ασφαλώς την αύξηση βάρους. Με άλλα λόγια, τα λιπίδια αυτά αποθηκεύτηκαν πιο γρήγορα.

Και τι Σαββατοκύριακο τι γίνεται;

Η προσομοίωση των εργάσιμων ημερών ολοκληρώθηκε την ανάλογη Παρασκευή και Σάββατο βράδυ, όταν οι συμμετέχοντες μπορούσαν να περάσουν περίπου 10 ώρες στο κρεββάτι, για να αναπληρώσουν τον «χαμένο» ύπνο. Μετά την πρώτη νύχτα, αν και η μεταβολική διαχείριση του λίπους της τροφής ήταν λίγο καλύτερη, δεν επανήλθε στο αρχικό υγιές επίπεδο.

Εν ολίγοις, το Σαββατοκύριακο δεν επαρκεί για να διορθωθεί το πρόβλημα. η έλλειψη ύπνου θα μας κάνει να πεινάμε περισσότερο, να αναζητούμε πιο λιπαρό φαγητό και να το αποθηκεύουμε περισσότερο. Συνθήκες ιδανικές για να αυξηθεί σημαντικά το βάρος, αλλά και να μοιάζει «βουνό» η προσπάθεια διαχείρισης της κατάστασης.

Αν λοιπόν ψάχνουμε μια αφετηρία για να ελέγξουμε την κατάσταση, αυτή είναι ο επαρκής νυχτερινός ύπνος.


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο http://www.facebook.com/milessisgeorge  ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

Journal Reference:

Kelly M. Ness, Stephen M. Strayer, Nicole G. Nahmod, Margeaux M. Schade, Anne-Marie Chang, Gregory C. Shearer, Orfeu M. Buxton. Four nights of sleep restriction suppress the postprandial lipidemic response and decrease satiety. Journal of Lipid Research, 2019; jlr.P094375 DOI: 10.1194/jlr.P094375