«Πίστευε και μη, προσπάθησέ το»

Αν προσπαθείτε να μειώσετε το βάρος σας και βρίσκετε σημαντικές δυσκολίες από ένα σημείο και πέρα, ίσως η εξήγηση να είναι πιο απλή απ’ ότι φαντάζεστε.

Κάντε το παρακάτω νοητικό πείραμα και θα καταλάβετε πολλά…

*****

Ας κάνουμε ένα μικρό πείραμα!

Κλείστε τα μάτια και προσπαθήστε να φανταστείτε τον εαυτό σας σε 6 μήνες από σήμερα. Αν η εικόνα που σχηματίζεται είναι παρόμοια ή χειρότερη από τη σημερινή, τότε μάλλον κάτι δεν πηγαίνει πολύ καλά.

Το πιθανότερο είναι ότι έχουν ξεθωριάσει τα κίνητρά μας για αλλαγή, γι’ αυτό δεν μπορούμε να δούμε τη μελλοντική μας εικόνα σε… βελτιωμένη έκδοση. Ίσως γιατί κάπου στην πορεία χάθηκε η πίστη στον εαυτό μας, με συνέπεια η προβολή μας στο μέλλον να μην είναι τόσο αισιόδοξη.

Τι λείπει;  

Ίσως η «επικοινωνία» του νου με το σώμα. Και σ’ αυτό, η λύση είναι τόσο προφανής: η άσκηση. Όχι για να αυξήσουμε τις καύσεις μας (σ.σ. δεν είμαστε ποταμόπλοια, άλλωστε), αλλά για να «νιώσουμε» ότι όντως έχουμε… χέρια, πόδια, πλάτη κ.α. Είναι, βλέπετε, αυτό το μούδιασμα μετά την άσκηση, που υποσυνείδητα μας προτρέπει να φροντίσουμε τον εαυτό μας, να κάνουμε καλύτερες επιλογές και να… τιμήσουμε τον ιδρώτα μας.

Η γνωσιακή επίδραση της άσκησης

Αναπόφευκτα, η φροντίδα αυτή θα αποκαταστήσει την πίστη στον εαυτό μας, καθώς σταδιακά θα βελτιωθεί η εικόνα που έχουμε για το σώμα μας, η δύναμη, αλλά και η αντοχή μας. Από τη στιγμή, άλλωστε, που η δυσαρέσκεια για το σώμα οδηγεί σε μείωση της αυτοπεποίθησης και υιοθέτηση σπασμωδικών/ παρορμητικών πρακτικών (1), επόμενο είναι οποιαδήποτε παρέμβαση βοηθά τον έλεγχο βάρους και τη συμπεριφορική προσαρμογή να επιδρά πολύ θετικά στους τομείς αυτούς (2).

Παράλληλα όμως, βελτιώνεται και η γνωσιακή ικανότητα για συγκέντρωση, η υπομονή και η επιμονή. Έρευνες μάλιστα υποστηρίζουν ότι η άσκηση προκαλεί αλλαγές (3,4,5) στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου (σ.σ. υπεύθυνος για τη μνήμη) και τον υποθάλαμο, που επηρεάζει τόσο τις γνωσιακές ικανότητες όσο και τη διαχείριση ενέργειας κατά τις προσαρμογές της άσκησης.

Για να κερδίσουμε το αύριο…

Μαζί θα ζωντανέψει κι η ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο. Όχι επειδή θα μας το χαρίσει κάποιος, αλλά επειδή θα το κερδίσουμε με το σπαθί μας: όντας πιο δραστήριοι, πιο αποτελεσματικοί, με σοφότερες επιλογές!

Κι αυτό, ίσως είναι το κλειδί για να αποκτήσουμε ένα πιο υγιές μέλλον. Με πίστη στις δυνάμεις μας και επιλογές προς το όφελος μας (κι όχι εναντίον μας), είναι απλά ζήτημα χρόνου να κατακτήσουμε όλους τους στόχους βάρους, υγείας και εικόνας σώματος!


Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που επενδύσατε να διαβάσετε την αρθρογραφία μου! Αν θέλετε να ενημερώνεστε για κάθε νέο μου άρθρο, ελάτε να συνδεθούμε στο Facebook, κάνοντας “like” την προσωπική μου σελίδα στο σύνδεσμο https://www.facebook.com/milessisgeorge ή σε οποιοδήποτε από τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που έχω παρουσία και βρίσκονται στο τέλος (footer) της σελίδας. Σας ευχαριστώ, Γιώργος Μίλεσης.

References

  1. Daniali S, Azadbakht L, Mostafavi F. Relationship between body satisfaction with self-esteem and unhealthy body weight management. Journal of Education and Health Promotion. 2013;2:29
  2. Poobalan AS, Aucott LS, Precious E, Crombie IK, Smith WC. Weight loss interventions in young people (18 to 25 year olds): A systematic review. Obesity Reviews. 2010;11:580‐92
  3. Burzynski SR. Gene silencing–a new theory of aging. Med Hypotheses. 2003; 60:578–583.
  4. Erickson KI, Prakash RS, Voss MW, Chaddock L, Hu L, Morris KS, White SM, Wójcicki TR, McAuley E, Kramer AF. Aerobic fitness is associated with hippocampal volume in elderly humans. Hippocampus. 2009; 19:1030–9.
  5. Erickson KI, Raji CA, Lopez OL, Becker JT, Rosano C, Newman AB, Gach HM, Thompson PM, Ho AJ, Kuller LH. Physical activity predicts gray matter volume in late adulthood: The Cardiovascular Health Study. Neurology. 2010; 75:1415–22.